Hammerhead ^2 + ER-0



Volné pokračování článku o HammerHeadu a popis práce s ER-0, tj. tvorba vlastních samplů. Opět s nadhledem prosím…

V minulém čísle jsem vám popsal (asi dost nesrozumitelně), jak udělat základ dobré elektronické skladby a to rytmus. Asi jste pochopili, že by možnosti HH byly dosti omezené (jen 6 kanálů, málo samplů, apod.), naštěstí, v adresáři, kam jste (doufám) nainstalovali HammerHeada přibyl ještě spustitelný soubor “MAKEBANK.EXE”. Tak se nebojte a klikněte na něj! Po páru dobře míněných rad, které si přečtěte a náslendě odklikněte, se vám zobrazí okno jako na prvním obrázku. A teď, k čemu slouží: jeho úkol je jednoduchý, dokáže vytvořit “Sample banku” pro HammerHead. Zvuk bubnu (Ideálně 16 bitový mono záznam ve formátu RAW, ale WAV by také měl projít. Pokud možno do 256Kb.) přidáte klepnutím na tlačítko (s ikonou kterou mají standartně složky ve windowsech) ve sloupečku “Import”, v řádku “Sanple #”, kde # značí číslo Samplu, pod kteým ho v HammerHeadu naleznete. Potom, co uloženou banku (soubor *.hub) do HH naimportujete pomocí tlačítka “Userbank: Sample Bank”, na horní liště (vedle menu “File”,…), můžete k samplům ze svojí banky (zdrojové samply pak nebudete potřebovat) přistupovat tak, že ve výběru samplu v HH (každý kanál má na to vlastní rolovací nabídku) najdete úplně na konci položky “” kde # = 1-6 (celkem tedy můžete použít šest samplů). Ale zpátky k HH UC 1.4 dále je tam také sloupeček “Play sample”, tyto tlačítka přehrají již naimportovaný sampl. Také ve sloupečku “Stretch to measure” naleznete zajímavé možnosti, konkrétně zaškrtávací políčka. Tím že je zaškrtnete, zajistíte, že se sampl nepřehraje při svojí původní rychlosti, ale přehrávání se zpomalí (nebo zrychlí), tak aby sampl byl stejně dlouhý jako takt v HH (to se mění v závislosti na zvoleném tempu). Pokud tento sampl dáte na začátek taktu, roztáhne se po celé jeho délce. Toho lze využít například k tomu, že takto do rytmu vložíte jiný již vyrenderovaný takt rytmu (viz. Minulý díl seriálu), čímž se vám uvolní všechny kanály, krom jednoho, a vy je můžete použít pro vložení dalších samplů, které se ve vloženém rytmu ještě nevyskytují. (protože se roztažený sampl sám zkracuje a prodlužuje podle nastaveného tempa, nemusíte hlídat, to aby vložený rytmus i editovaný rytmus měli stejnou rychlost, pokud vám nevadí, že se tím zkrátí (nebo prodlouží) i jednotlivé beaty, to ale může být velice výhodné, pokud chcete zabránit jejich překryvu při vyšších tempech.).


(screenshot z makebank)

Tvorba vlastních samplů

Potom se vyskytne další problém. Jak si udělat svoje vlastní samply, čímž opět zvednete “míru kreativity” :) , protože tak nebudete používat cizí samply. Na to slouží například “Syntetizátory”. Je spousta druhů syntetizátorů, ale my použijeme softwarový syntetizátor ER-0 určený primárně ke tvorbě samplů. Ten využívá syntézu FM (ano opravdu to znamená “Frekvenční Modulace” jako v případě rádiového vysílání v pásmu přibližně 87-108, kde se FM také používá.). To v praxi znamená, že začne generovat tón (křivku – to obstará tzv. oscilátor), který potom dále moduluje, upravuje a zesiluje pomocí určitých parametrů (ty může také periodicky měnit jiný oscilátor, např. podle dalších zadaných parametrů). Popíšu vám zhruba v blocích jak ER-0 funguje.

ER-0 Stáhnete zde: http://www.threechords.com/hammerhead/er0.shtml

1. První oscilátor generuje tón, ten měníme pomocí parametrů “Pitch” (frekvence) a “Wave” (tvar křivky generovaného tónu, tady jde jen o tlačítko, to mění mezi děmi možnostmi = LED vedle sinusovky a druhá LED vedle trojůhelníkovité křivky)
2. Vygenerovaný tón je modulován (tzn. zesilován například podle jiné křivky tj. Jiným tónem, vzniklým v jiném oscilátoru) tónem, který (jeho frekvenci) nastavíme parametrem “Mod Speed” a míru modulace (Hloubku modulace) parametrem “Mod Depth”, můžeme také opět i tomuto oscilátoru měnit průběhovou křivku pomocí parametru “Mod Type”.
3. Tón pokračuje dále do zesilovače (pravá část panelu), kde parametr “Level” je pochopitelně zesílení, “Low Boost” znamená zvýraznění basů, “Decay” nastavuje délku dozvuku (činely, cinkání a hodně hluboké basové bubny).
4. Tlačítkem [Play] potom výsledný tón přehrajeme.
5. Položky v menu “File” asi zbytečně popisovat nemusím: typicky ulužit, načíst, renderovat do WAVu a resetovat. V menu “Preset” najdete ukázkové zvuky. A co se týče Helpu, musí říct, že je to nejlepší help, jaký sem vždy viděl (Pravda můj Borland C++ Builder 5 měl v sobě i nápovědu pro Delphi, včetně syntaxe, ale tenhle je poněkud přehlednější.).
6. Co se týče všech těch koleček, jejich hodnoty měníte tak, že na něj kliknete, a posuvníkem dole ho změníte.
7. Tlačítko “Original Value” mi nikdy moc nefungovalo, a potenciometr (kolečko – anglicky Knob) s označením “Pan”, který by měl pozvolna měnit polohu (hlasitost) vygenerovaného samplu mezi levým a pravým kanálem zatím nebyl doprogramován.
8. A NA ZÁVĚR PRO UŽIVATELE WINDOWS XP: JE NUTNÉ NASTAVIT ZPĚTNOU KOMPATIBILITU PRO SPUSTITELNÝ SOUBOR ER-0 (v nabídce “vlastnosti” mají Windows XP záložku pro nastavení kompatibility spustitelných souborů.)
9. WAVy, které vyexportujete můžete pochopitelně naexportovat do HammerHeada přes HH Userbank Creator.


(screenshot z ER-0)

…nebo ťukat prstem do plechovky od koly…

Aby vaše rytmy byly dobré nebo lepší, vřele se mi osvědčilo poslouchat hudbu, s pěkným rytmem, a ten se potom snažte analyzovat (zjistit, jaké jsou v nich beaty, jaké jsou poměry mezi jednotlivými prázdnými místy, jestli rytmus neobsahuje nějaké tiché beaty, které tvoří jednoduchý doprovod, atd.), když pochopíte jeden, ten další pochopíte mnohem snáž, atd… Aby jste rytmus nezapomněli, jak rytmus vypadal, můžete si ho ze začátku znázorňovat např. Jako [T---C--T-T--C---] pro základ Drum´n´Bassového rytmu (T = kopák, C = činela, – = ticho). Z tohoto zápisu ho potom snadno “naklikáte” do HammerHeada a dovyladíte nebo doupravíte.

(Ano, to byly opravdu krkolomné začátky, než jsem se dozvěděl, co je to Amen Break;)




Líbí se vám článek? Chcete se o něj podělit? Přidejte ho! (volba topclanky.cz nevyžaduje registraci)

Leave a Reply